Produkter

Kategori

    Les mer om

      Butikker

        Tekstilaksjonen 2020

        Tekstilaksjonen er et unikt og tverrfaglig samarbeid mellom aktører innen norsk mote- og tekstilbransje, nye kleskonsepter, miljøorganisasjoner og tekstilgjenvinnere.

        Elsk tekstilene dine!


        Tekstilaksjonen er et møtested for dialog mellom bedrifter og forbruker. Målet er å samhandle om holdningsendring og praksis i overgangen til en mer bærekraftig produksjon og forbruk. Tekstilaksjonen er initiert og drevet av nettverket Movement for Sustainable Textiles (MoST). I dag er Tekstilaksjonen driftet av NF&TA, næringsklyngen for den norske mote- og tekstilnæringen.

        Nettverket ble startet i 2015 som en dugnad for økt gjenbruk og gjenvinning av mote- og tekstilprodukter, samt større fokus på forlenget levetid, reparasjoner, gjenbruk, redesign og utleie. Fra 2015 til 2019 har nettverksaktørene sett potensiale og nødvendigheten av nettverket — for både kompetanseheving internt — og i felles dialog med forbrukeren. 

        MoST har med Tekstilaksjonen som overordnet mål å få tekstiler til å bli brukt dobbelt så mange ganger innen 2024, slik at tekstilene og verden får et lengre liv. Målsetningen er forankret i nettverkets manifest.


        Vi i Kid Interiør er stolte av å bidra med positive endringer og signere manifestet til Tekstilaksjonen 2020. Aksjonsuken 2020 blir 19.- 25. oktober, med kick-off på Oslo Met tirsdag 20. oktober. Her er Kid Interiør en av flere aktører, og skal snakke om resirkulert dun og tekstilretur-samarbeidet mellom Kid og UFF.

        Klimagassutslipp fra mote- og tekstilindustrien

        Mote- og tekstilindustrien er en global industri hvor 80 prosent av klimagassutslippene kommer fra produksjon. I tillegg kommer øvrig miljøbelastning gjennom hele verdikjeden, som utslipp og forurensning til jord, luft og vann. I følge Mistra Future Fashion vil et plaggs klimagassutslipp reduseres med 49 prosent om forbrukerne bruker klærne sine dobbelt så mange ganger. Denne undersøkelsen er gjort med utgangspunkt i svensk forbruk, men dersom vi antar at forholdene i Sverige og Norge er sammenlignbare, vil også dette resultatet være overførbart til Norge. 

        MoST er med å sette problemet på agendaen og går aktivt inn for å bedre næringens praksis og endre forbrukernes holdninger ved å jobbe sammen og å finne felles løsninger.


        Tekstilaksjonen skal å øke kunnskap og fremme de 5 R-ene. Som bransje, skal vi:
        REDUCE Se bakover i egen verdikjede og redusere fotavtrykk
        REPAIR Legge til rette for reparasjoner
        REUSE Forlenge levetiden på alle tekstiler
        REMAKE Synliggjøre redesign og søke nye måter for bærekraftig forbruk
        RECYCLE Legge til rette for gjenvinning og bruk av resirkulerte materialer

        Samtidig skal Tekstilaksjonen engasjere og oppfordrer forbrukere til å bli med gjennom å:
        REDUCE Ta riktige og grønne valg
        REPAIR Reparere der det er mulig
        REUSE Bruke lenger og gi videre
        REMAKE Være kreativ! Finne nye måter å bruke gamle tekstiler på gjennom redesign
        RECYCLE Gjenvinne alt alltid


        I Kid Interiør er vi opptatt av bærekraft og samfunnsansvar. Vi var blant annet først ute i Skandinavia med resirkulert dun, og jobber mot at all bomull vi bruker i vår produksjon skal komme fra bærekraftige kilder. Les mer om vårt samfunnsansvar her.