Tekstilaksjonen 2020
Tekstilaksjonen er et unikt og tverrfaglig samarbeid mellom aktører innen norsk mote- og tekstilbransje, nye kleskonsepter, miljøorganisasjoner og tekstilgjenvinnere.
Elsk tekstilene dine!
Tekstilaksjonen er et møtested for dialog mellom bedrifter og forbruker. Målet er å samhandle om holdningsendring og praksis i overgangen til en mer bærekraftig produksjon og forbruk. Tekstilaksjonen er initiert og drevet av nettverket Movement for Sustainable Textiles (MoST). I dag er Tekstilaksjonen driftet av NF&TA, næringsklyngen for den norske mote- og tekstilnæringen.
Nettverket ble startet i 2015 som en dugnad for økt gjenbruk og gjenvinning av mote- og tekstilprodukter, samt større fokus på forlenget levetid, reparasjoner, gjenbruk, redesign og utleie. Fra 2015 til 2019 har nettverksaktørene sett potensiale og nødvendigheten av nettverket — for både kompetanseheving internt — og i felles dialog med forbrukeren.
MoST har med Tekstilaksjonen som overordnet mål å få tekstiler til å bli brukt dobbelt så mange ganger innen 2024, slik at tekstilene og verden får et lengre liv. Målsetningen er forankret i nettverkets manifest.
Vi i Kid Interiør er stolte av å bidra med positive endringer og signere manifestet til Tekstilaksjonen 2020. Aksjonsuken 2020 blir 19.- 25. oktober, med kick-off på Oslo Met tirsdag 20. oktober. Her er Kid Interiør en av flere aktører, og skal snakke om resirkulert dun og tekstilretur-samarbeidet mellom Kid og UFF.
Klimagassutslipp fra mote- og tekstilindustrien
Mote- og tekstilindustrien er en global industri hvor 80 prosent av klimagassutslippene kommer fra produksjon. I tillegg kommer øvrig miljøbelastning gjennom hele verdikjeden, som utslipp og forurensning til jord, luft og vann. I følge Mistra Future Fashion vil et plaggs klimagassutslipp reduseres med 49 prosent om forbrukerne bruker klærne sine dobbelt så mange ganger. Denne undersøkelsen er gjort med utgangspunkt i svensk forbruk, men dersom vi antar at forholdene i Sverige og Norge er sammenlignbare, vil også dette resultatet være overførbart til Norge.
MoST er med å sette problemet på agendaen og går aktivt inn for å bedre næringens praksis og endre forbrukernes holdninger ved å jobbe sammen og å finne felles løsninger.
Tekstilaksjonen skal å øke kunnskap og fremme de 5 R-ene. Som bransje, skal vi:
• REDUCE Se bakover i egen verdikjede og redusere fotavtrykk
• REPAIR Legge til rette for reparasjoner
• REUSE Forlenge levetiden på alle tekstiler
• REMAKE Synliggjøre redesign og søke nye måter for bærekraftig forbruk
• RECYCLE Legge til rette for gjenvinning og bruk av resirkulerte materialer
Samtidig skal Tekstilaksjonen engasjere og oppfordrer forbrukere til å bli med gjennom å:
• REDUCE Ta riktige og grønne valg
• REPAIR Reparere der det er mulig
• REUSE Bruke lenger og gi videre
• REMAKE Være kreativ! Finne nye måter å bruke gamle tekstiler på gjennom redesign
• RECYCLE Gjenvinne alt alltid
I Kid Interiør er vi opptatt av bærekraft og samfunnsansvar. Vi var blant annet først ute i Skandinavia med resirkulert dun, og jobber mot at all bomull vi bruker i vår produksjon skal komme fra bærekraftige kilder. Les mer om vårt samfunnsansvar her.